Tan: De onderwerpen zijn uitdagend in de Delftse methode . Ze helpen me om Nederland te begrijpen. Aan de andere kant zijn er veel nieuwe woorden en is er geen herhaling van woorden en onderwerpen uit andere lessen. Het is dus moeilijk om dit allemaal te onthouden.
Wat betreft mijn Nederlands buiten de les, ik probeer op het werk e-mails in het Nederlands te schrijven en ik praat een beetje met mijn collega’s. Bovendien praat ik met mijn buren. Verder wil ik meer Nederlands leren. Niet alleen voor Inburgering, maar ook om het echt te gebruiken. Ik heb nog ruim twee jaar de tijd om het Inburgeringsexamen te doen.
Sahana: De onderwerpen in Module 3 zijn interessant en het gaat meer over het land Nederland. We leren de cultuur kennen. Bovendien zijn er veel woorden die beginnen met ‘v’. Ze zijn verwarrend en een beetje moeilijk te onthouden
De onderwerpen zijn uitdagend in Module 3
Vy: Deze groep is klein en ik heb nu meer tijd om te praten. Nu ik in Delftse methode Module 3 zit, voel ik me zelfverzekerder bij het praten.
Aan de andere kant zijn er meer nieuwe woorden om te onthouden en zijn de onderwerpen ook wat moeilijker.
Wat betreft Nederlands spreken buiten de klas, voel ik me zelfverzekerder en natuurlijker, maar ik spreek nog niet veel Nederlands buiten de klas. Na deze module wil ik module 4 doen, aangezien ik van plan ben om eind 2021 examen te doen. Daarom wil ik na module 4 de module Inburgeringsexamen doen. Dat betekent dat ik meer wil leren voor het examen, zoals schrijven en grammatica.
Module 3 februari 2021 bestond uit slechts twee personen: ik hou van de kleine klas
Alejandro: Ten eerste hou ik van de kleine klas, want dit geeft meer gelegenheid om te spreken en te oefenen. Het tijdstip is ook goed! Aan de andere kant is het erg zwaar of moeilijk om elke dag zo’n dertig nieuwe woorden te leren. Tegelijkertijd is het goed, want hierdoor wordt je woordenschat snel groter,
Ten tweede zou ik graag intensiever kennis willen maken met deze nieuwe woorden. Voorbeelden van zinnen zodat we deze nieuwe woorden vaker horen en gebruiken tijdens de les.
Gelukkig heb ik het gevoel dat ik mijn Nederlands erg aan het verbeteren ben. Ik kan al een gesprek voeren. Luisteren en begrijpen is zelfs nog beter. Natuurlijk nog erg basic, maar ik ben op weg. Helaas heb ik het gevoel dat mijn geschreven Nederlands veel slechter is dan mijn gesproken Nederlands.
Alejandro’s klasgenoot Thilini:
Gezien de beperkte klasgrootte, was het alsof ik veel persoonlijke aandacht kreeg en dat was een grote hulp. Misschien was het zelfs nog handiger geweest als ik de grammaticaklas parallel aan deze les had kunnen bijwonen. Maar toch was dat geen groot probleem.
Ik schrijf zelden, maar ik lees wel alle officiële Nederlandse brieven die we nu krijgen zonder Google Translate te gebruiken. Bovendien voel ik me zelfverzekerder in het spreken met buren en pakjesbezorgers. Bovendien kan ik mijn dochter en haar vriendjes en vriendinnetjes nu beter begrijpen.