‘De e-learning helpt bij mijn drukke leven’, zegt Shervin in maart 2024.
Na elke module vraagt Suitcase talen de studenten om feedback op specifieke onderdelen van de Delft-methode. Na module 2 richten we ons op de e-learning van de de Delftse methode.
Shervin vervolgt zijn feedback:
‘Ik heb eenvoudig toegang tot de materialen online en
de uitspraak van elk woord is in nt2school.’
E-learning is handig
Later, in mei 2024, schrijft Roberto: E-learning is handig.
Ik vind het fijn dat ik geen tijd hoef te besteden aan reizen naar de les en zodra de les is afgelopen, ben ik thuis.
Bovendien kan ik reizen en toch nog lessen bijwonen als het een korte reis is.
Roberto’s klasgenoot Philip is het eens over het online studeren met de Delftse methode:
Ik vind het fijn dat het heel makkelijk is om tijd te vinden om naar de lessen te gaan. Er is geen woon-werkverkeer. Dit maakt het heel makkelijk om te plannen.
Ik vind het ook fijn dat er nadruk ligt op voorbereiding en zelfstudie, omdat ik daardoor op een meer gestructureerde manier over de taal nadenk.
Ina noemt in oktober 2024 nog een aspect:
Ik vind de Delftse methode e-learning fijn omdat het stapsgewijs is en
het helpt me om een routine te hebben voor elke les
En Ina’s klasgenoot Binh voegt toe:
E-learning kan op elk moment gemakkelijk worden gevolgd. Vrijheid om op elk moment te leren.
Wat vind je minder fijn aan e-learning?
Student Shervin is in Maart 2024 kritisch over de vertaaltool. Zijn commentaar:
Bij het gebruik van de vertaaltool worden soms verschillende betekenissen van een woord niet op de juiste plaats gebruikt, wat verwarrend kan zijn.
Gelukkig voegt Shervin toe:
Over het algemeen ben ik positief over de e-learning.
Roberto zegt in mei 2024:
Ik vind niets specifieks vervelend. Tot nu toe hebben we geen verbindingsproblemen gehad, het geluid en beeld werkten altijd prima. Wat betreft het Delftse methode materiaal, het is al gepland om op die manier te worden gebruikt, het werkt vrij goed.
Ik ben positief. In mijn huidige persoonlijke omgeving zou het niet mogelijk zijn om lessen te hebben als het niet via e-learning zou gaan.
Roberto’s klasgenoot Philip vermeldt:
Ik denk dat het soms gemakkelijk is om de online lessen te vergeten en ik betrap mezelf erop dat ik me op het laatste moment voorbereid.
Maar, ik ben erg positief en ik vind de Delftse methode erg nuttig.
In de e-learning heeft Ina moeite met het opnemen van haar uitspraak
In de e-learning heeft Ina moeite met het opnemen van haar uitspraak:
Als ik mezelf opneem, neemt het soms andere dingen op dan ik probeer te zeggen en loopt de opname soms vast. Het kost dus meer tijd om mijn les af te maken.
Natuurlijk gaf Suitcase talen een advies over hoe je het opnameprobleem kunt overwinnen – het is een uitspraakprobleem:
Als de recorder vastloopt op je uitspraak in Nederlands voor anderstaligen-materialen, komt dat omdat je sommige Nederlandse klanken verkeerd uitspreekt.
Probeer het opnieuw, maar neem deze keer één zin tegelijk op en luister er meteen naar.
Wanneer je je eerste fout vindt, probeer dan alleen dat ene geluid opnieuw, totdat de recorder en jij tevreden zijn.
Als je nog tijd over hebt, probeer je een andere uitspraakfout. Neem jezelf steeds opnieuw op. Als de recorder je uitspraak niet accepteert, vraag het dan aan de docent in de klas! Dat is Margreet Kwakernaak
Werk langzaam en systematisch aan je uitspraak. Uiteindelijk zal niet alleen de recorder je begrijpen, maar ook de Nederlanders zullen je begrijpen.
De e-learning helpt met mijn drukke leven, maar er is niet veel grammatica
Binh is een klasgenoot van Ina. Binh’s Nederlandse uitspraak is vlekkeloos en de e-learning helpt hem met zijn drukke leven, maar wanneer hem wordt gevraagd wat hij minder leuk vindt aan de Delftse methode, vermeldt hij:
Er is niet veel grammatica in de e-learning. Op dit punt denk ik dat ik meer grammatica nodig heb.
Commentaar Suitcase talen:
Voor studenten die meer grammatica nodig hebben, heeft Suitcase talen twee optionele grammaticamodules ontwikkeld: één op niveau A2 en één op niveau B1.
In de grammaticamodules is de uitleg van de docent eenvoudig en duidelijk. Studenten bereiden elk grammaticaonderwerp voor met schriftelijke oefeningen. In de online klas beantwoordt de docent je vragen. Bovendien oefenen we het onderwerp mondeling tijdens de les.